Va reuși Bolojan să privatizeze TAROM?

Privatizarea TAROM

Privatizarea TAROM, între Bolojan și baronii din transporturi

Privatizarea TAROM singura soluție ca acesta companie să fie utila tarii. TAROM produce constant pierderi, în timp ce marile companii aeriene europene raportează profituri record, an de an. Diferența nu ține de piață sau pasageri, ci de modul în care este condusă compania: TAROM este ținută captivă într-un sistem politic toxic, tratată ca un argat de partid, și nu ca un operator aerian modern. Ar putea prinde aripi, dar stă în lanțurile intereselor politice. Iar planul de a o privatiza e vechi – și mereu abandonat. În 2011, Guvernul Boc aproba vânzarea a 20% din acțiuni pe Bursa de Valori București, însă totul a rămas pe hârtie. În 2015, guvernul Ponta a venit cu o propunere și mai ambițioasă – 51% către un investitor strategic – dar din nou, nicio acțiune concretă.

TAROM – fără concurență

Orice competitor din orice fel de piața are concurenți cărora încearcă să le fure din piața. TAROM nu mai concurează cu nimeni pentru că nu mai are cu ce. Mai deține aprox. 16% din cota de piața cu o mare pondere pe zborurile interne, dar si acolo a început să fie puternic amenințată de HiSky si AnimaWings.

Între timp, în timp ce marii jucători din aviație revin pe profit – pe fondul revenirii turismului global și al cererii tot mai mari pentru călătorii – TAROM este singura companie aeriană regională care continuă să opereze în pierdere, an după an.

Privatizarea TAROM, între promisiuni și interese de partid

Aceste pierderi nu sunt un accident. Sunt rezultatul direct al unui management defectuos, profund politizat. De ani de zile, TAROM este tratată de guverne succesive drept o „vacă de muls” – o companie de stat folosită pentru angajări pe criterii politice, contracte netransparente și sinecuri pentru clientela de partid. În mod special, partidul aflat cel mai des la putere, PSD, a transformat TAROM într-un instrument de influență și recompensă internă, ignorând complet performanța economică sau eficiența managerială.

Recent, s-a vorbit din nou despre atragerea unui partener strategic, inclusiv posibile discuții între Guvernul României și compania Emirates. Însă, fără voință reală de reformă și fără debarasarea de controlul politic, orice efort de restructurare riscă să rămână doar propagandă.

Ce ar însemna privatizarea TAROM pentru viitorul aviației românești

Într-o perioadă în care România are nevoie de companii de stat sănătoase, competitive și transparente, TAROM este exemplul clasic al eșecului cauzat de politizare excesivă. Pierderile nu mai pot fi acoperite la nesfârșit din bani publici, iar listarea la bursă ar putea fi nu doar o soluție financiară, ci și una de integritate și profesionalizare.

Să vedem acum dacă Bolojan va reuși să de-a aripi acestei companii sau PSD va reuși să se impună prin ministrul transporturilor și să o țină la sol pentru a fi ”mulsa” mai departe de partidul stat.

Daca v-a fost de folos aceasta informație nu uitați sa ne urmăriți pe Facebook pentru a afla toate ofertele de vacanta si cele mai ieftine bilete de avion.

Abonează-te la oferte

Nu facem spam! Citește politica noastră de confidențialitate pentru mai multe informații.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *